SQUASH: TOT CE TREBUIE S─é ╚śTII DESPRE UNUL DINTRE CELE MAI S─éN─éTOASE SPORTURI

Squash: beneficii, reguli, echipament

Squash-ul este un sport foarte dinamic și din ce în ce mai practicat. Chiar dacă dimensiunea terenului de joc este relativ redusă, tocmai acest lucru determină un nivel al solicitării foarte ridicat, deoarece mișcările bruște antrenează mult mai bine mușchii.

Jocul de squash reprezintă o provocare pe care fiecare iubitor al mișcării. De aceea, vei afla astăzi ce este reprezintă, ce beneficii asigură, care sunt regulile sale și ce echipament este necesar pentru a-l practica, dar și costurile aferente construirii unui teren specific.

SQUASH: TOT CE TREBUIE S─é ╚śTII DESPRE UNUL DINTRE CELE MAI S─éN─éTOASE SPORTURI

1. Squash: ce este?

Squash-ul este un sport relativ nou apărut, mai exact în jurul anului 1830, și care, în anul 2012, a fost declarat de către prestigioasa revistă Forbes drept cel mai sănătos sport.

La nivel global, estim─ârile arat─â c─â acest sport este jucat de aproximativ 18 milioane de oameni. ├Än Anglia, squash-ul a ajuns pe prima pozi╚Ťie ├«n topul preferin╚Ťelor celor care practic─â sportul la nivel de amatori, devans├ónd fotbalul ╚Öi tenisul.

Fiind un tip de tenis, squash-ul este un sport ce se joac─â folosind rachete ╚Öi mingi speciale. Diferen╚Ťa, totu╚Öi, apare, ├«n afara regulilor jocului, bine├«n╚Ťeles, atunci c├ónd vorbim despre terenul pe care se practic─â acest sport.

Practicarea lui se face doar în interior, în sala specială de squash, ce este trasată cu linii delimitatoare pentru zonele de joc, de obicei de culoare roșie sau galbenă. Squash-ul are principii care se aplică și la tenisul de câmp, însă transpuse în modul de joc al squash-ului.

Squash-ul este sportul ├«n care terenul de joc este mai mic dec├ót cel al majorit─â╚Ťii sporturilor ╚Öi care se folose╚Öte de peretele frontal, ╚Öi nu de sol, pentru a trimite mingea c─âtre oponent.

De obicei, squash-ul se joac─â 1 la 1 (squash simplu), ├«ns─â se poate juca ╚Öi ├«n echipe de c├óte 2 (squash la dublu). Cite╚Öte ├«n continuare articolul pentru a afla regulile jocului de squash ╚Öi alte informa╚Ťii utile.
Scurt istoric al squash-ului
La mijlocul secolului al XIX-lea, elevii școlii Harrow din Londra obișnuiau să lovească în pauze mingi din material moale, doar cu ajutorul propriilor mâini, pentru ca acestea să se lovească de perete și să ricoșeze apoi către jucători.

Aceast─â activitate sportiv─â, cu o component─â de socializare puternic─â, a c─âp─âtat ulterior adep╚Ťi ├«n mediile universitare ╚Öi cercurile elitiste londoneze ale acelor vremuri. A╚Öa se face c─â primul teren de squash oficial este inaugurat la Oxford, ├«n anul 1883.

La ├«nceputul urm─âtorului secol (1907), ├«n SUA ia fiin╚Ť─â prima asocia╚Ťie sportiv─â de squash din lume. Dou─â decenii mai t├órziu (1928), pe teritoriul Angliei se ├«nfiin╚Ťeaz─â un organism similar, denumit Squash Racket Association, ce avea s─â devin─â ulterior World Squash Association, ├«nsum├ónd ├«n prezent aproximativ 120 de ╚Ť─âri membre ╚Öi peste 50.000 de terenuri omologate.

Dup─â anii ÔÇś40, sportul devine popular ╚Öi in foste colonii britanice, precum India, Canada, Australia sau Pakistan. De altfel, juc─âtorii pakistanezi de squash au dominat incontestabil competi╚Ťiile anilor ÔÇś50 ╚Öi ÔÇś60. ├Än mod oficial, meciurile ╚Öi turneele de squash feminin au fost acceptate ├«ncep├ónd cu mijlocul secolului trecut.

SQUASH: TOT CE TREBUIE S─é ╚śTII DESPRE UNUL DINTRE CELE MAI S─éN─éTOASE SPORTURI

2. Squash: beneficii 

Acest sport ofer─â o list─â de beneficii pe care le ofer─â practican╚Ťilor lui, acestea fiind urm─âtoarele:

├«mbun─ât─â╚Ťe╚Öte coordonarea ochi-m├ón─â;
dezvolt─â agilitatea;
├«mbun─ât─â╚Ťe╚Öte flexibilitatea;
lucrează toate marile categorii de mușchi;
├«mbun─ât─â╚Ťe╚Öte circula╚Ťia s├óngelui;
este o combina╚Ťie foarte bun─â ├«ntre exerci╚Ťiile de cardio ╚Öi nu numai;
se ard între 1.000 și 1.200 de calorii pe oră;
├«mbun─ât─â╚Ťe╚Öte for╚Ť─â, viteza, coordonarea ╚Öi rezisten╚Ťa fizic─â;
motiveaz─â, ambi╚Ťioneaz─â ╚Öi cre╚Öte spiritul competitiv;
combate sedentarismul;
este o bună modalitate de relaxare activă și diminuarea stresului.

Pentru a te bucura de toate beneficiile men╚Ťionate mai sus, este important s─â te asiguri c─â practici acest sport corect ╚Öi s─â nu ignori eventualele semne de alarm─â transmise de corpul t─âu.
Dac─â e╚Öti interesat de informa╚Ťii suplimentare privind acest subiect, ├«╚Ťi po╚Ťi face o programare la un medic specialist sau po╚Ťi vizita blogul MedLife, unde vei g─âsi articole ├«n care se explic─â, de exemplu, cum durerile de picioare, pe care ai fi tentat s─â le atribui unui meci mai intens, pot reprezenta un simptom al multor afec╚Ťiuni, dar ╚Öi ce po╚Ťi face pentru a le preveni.

3. Cum se joac─â squash

Asemenea oric─ârui alt sport, squash-ul se joac─â ├«n func╚Ťie de reguli bine stabilite. Acestea reglementeaz─â toate situa╚Ťiile ├«nt├ólnite pe parcursul jocului ╚Öi explic─â modul ├«n care se poate c├ó╚Ötiga meciul, cum se ╚Ťine scorul, precum ╚Öi sanc╚Ťiunile ce vor fi aplicate ├«n cazul ├«n care aceste reguli nu sunt respectate.

Citește mai jos unele dintre cele mai importante reguli oficiale ale jocului de squash:

meciul începe cu o încălzire de 5 minute, iar la jumătatea timpului, jucătorii trebuie să schimbe locurile din teren;

juc─âtorul care serve╚Öte trebuie s─â stea ├«n careul de servire sau s─â aib─â m─âcar un picior ├«n interiorul acestuia, f─âr─â a atinge liniile spa╚Ťiului de careu ╚Öi trebuie ca mingea s─â aterizeze pe peretele frontal, ├«ntre linia de servire (cea din mijloc) ╚Öi cea de deasupra (linia de out);

linia de tin (cea de jos) ╚Öi spa╚Ťiul de la aceasta p├ón─â la podea este considerat─â, de asemenea, zon─â de out, la fel ca ╚Ö  i zonele deasupra liniilor de out din partea de sus a pere╚Ťilor;

juc─âtorul care serve╚Öte ╚Öi cel care prime╚Öte se pot mi╚Öca pe ├«ntreaga suprafa╚Ť─â a podelei terenului pentru a putea lovi mingea;

pentru a marca, jucătorul trebuie să lovească zona de sub linia de outline și până la linia de tin de pe peretele frontal, iar celălalt jucător, cel care primește, să nu poată lovi mingea imediat după ce a lovit o singură dată podeaua;

juc─âtorul trebuie s─â trimit─â mingea din peretele frontal spre jum─âtatea de teren a oponentului;

jucătorul pierde punctul dacă mingea aterizează de două ori pe podea înainte să fie lovită de acesta, dacă mingea aterizează pe orice zonă de out sau dacă mingea ricoșează de pe peretele lateral pe podea și apoi pe peretele frontal, în loc să aterizeze de pe peretele lateral direct pe cel frontal;

mingea poate fi lovită atât direct către peretele frontal, fără a ateriza înainte pe podea sau peretele lateral, fie aterizând o singură dată pe acestea;

juc─âtorul care c├ó╚Ötig─â un punct va fi trecut ├«n func╚Ťia de servire;
Serviciul în jocul de squash conform regulamentului

pozi╚Ťia celui care serve╚Öte (a╚Öa cum a fost explicat─â ╚Öi anterior) este cu cel pu╚Ťin un picior ├«n careul de servire, dar f─âr─â a atinge orice linie a careului;

juc─âtorul care va fi primul ├«n func╚Ťia de servire, va fi ales prin tragere la sor╚Ťi;

pe parcursul jocului, locurile celui care este ├«n func╚Ťia de servire se schimb─â, fiind ocupat─â de juc─âtorul care ├«nscrie punctul ├«n repriza trecut─â;

juc─âtorul ce are rolul de servire alege jum─âtatea terenului de unde va face servirea;

dacă repriza va trebui rejucată, atunci cel ce a servit trebuie să servească din aceeași jumătate de teren de unde a servit în repriza care trebuie rejucată;

cel ce serve╚Öte trebuie s─â trimit─â mingea direct c─âtre peretele frontal ╚Öi deasupra liniei de servire, f─âr─â a lovi orice alt─â suprafa╚Ť─â ├«nainte de perete;

mingile care lovesc peretele sub linia de servire nu sunt valabile;

dacă serviciul nu este unul corect, se consideră fault, iar oponentul câștigă punctul;
Cum se ╚Ťine scorul la squash?
Scorul jocului de squash este foarte asem─ân─âtor cu cel al altor sporturi cu racheta, cum ar fi tenisul de c├ómp. Exist─â 3 modalit─â╚Ťi de punctare:

1. Modalitatea comun─â de ╚Ťinere a scorului la squash
Cea mai folosit─â metod─â de a ╚Ťine scorul pentru un astfel de meci este: juc─âtorul/echipa ce marcheaz─â prima 11 puncte c├ó╚Ötig─â un set, except├ónd cazul ├«n care scorul este 10-10, c├ónd se joac─â p├ón─â la o diferen╚Ť─â de 2 puncte ├«ntre juc─âtori/echipe. ├Än continuare, jocul se poate c├ó╚Ötiga de c─âtre juc─âtorul sau echipa ce c├ó╚Ötig─â 2 din 3 seturi sau 3 din 5 seturi.

2. Modalitatea ÔÇ×punct-pe-repriz─âÔÇŁ p├ón─â la 15 puncte
Este o modalitate foarte asem─ân─âtoare cu prima, singurul lucru diferit este faptul c─â setul va fi c├ó╚Ötigat de juc─âtorul/echipa ce marcheaz─â 15 puncte sau dac─â scorul este 14-14, p├ón─â va exista o diferen╚Ť─â ├«ntre ace╚Ötia de 2 puncte. ├Än continuare, jocul se poate c├ó╚Ötiga de c─âtre juc─âtorul sau echipa ce c├ó╚Ötig─â 2 din 3 seturi sau 3 din 5 seturi.

3. Modalitatea de punctare ÔÇťhand-in/hand-outÔÇŁ
Aceast─â metod─â este diferit─â fa╚Ť─â de celelalte dou─â: juc─âtorul care serve╚Öte ╚Öi marcheaz─â, c├ó╚Ötig─â punctul, iar dac─â cel aflat la primire c├ó╚Ötig─â punctul, va fi pe postul de servire, f─âr─â ca scorul s─â se schimbe.

C├ó╚Ötig─â setul juc─âtorul/echipa ce ├«nscrie 9 puncte, iar dac─â scorul este de 8-8, juc─âtorul aflat pe pozi╚Ťia de primire alege dac─â se continu─â jocul p├ón─â c├ónd se ajunge la o diferen╚Ť─â de 1 sau 2 puncte ├«ntre punctajul juc─âtorilor. ├Än continuare, jocul se poate c├ó╚Ötiga de c─âtre juc─âtorul sau echipa ce c├ó╚Ötig─â 2 din 3 seturi sau 3 din 5 seturi.

SQUASH: TOT CE TREBUIE S─é ╚śTII DESPRE UNUL DINTRE CELE MAI S─éN─éTOASE SPORTURI

4. Echipament necesar pentru squash

Echipamentul complet pentru acest sport este format din: rachet─â de squash, minge de squash, ├«mbr─âc─âminte pentru squash si ├«nc─âl╚Ť─âminte pentru squash, la care se recomand─â ╚Öi folosirea echipamentelor de protec╚Ťie ╚Öi a grip-urilor, dar si a accesoriilor textile specifice.
4.1. Rachet─â de squash
Racheta de squash, conform regulamentului oficial, are o lungime total─â de maxim 68 cm, o l─â╚Ťime maxim─â de 21,5 cm ╚Öi o arie maxim─â de racordaj de 500 cm p─âtra╚Ťi. Greutatea maxim─â admis─â este de 255 gr.

4.2. Minge de squash
Mingile de squash au, prin designul lor, un mod prin care se pot diferen╚Ťia cele folosite pentru ├«ncep─âtori, de cele folosite de profesioni╚Öti.

Alegerea celei mai bune mingi de squash se realizeaz─â ├«n func╚Ťie de temperatura spa╚Ťiului ├«n care se desf─â╚Öoar─â acest sport, precum ╚Öi de nivelul de joc. Mingile sunt realizate din dou─â straturi de cauciuc. ├Än func╚Ťie de compozi╚Ťia materialului, acestea pot s─âri mai mult sau mai pu╚Ťin, la temperaturi mai ridicate.

Pentru ├«ncep─âtori, se recomand─â folosirea mingilor ce prezint─â un singur punct colorat pe suprafa╚Ťa mingii, acestea str─âb─ât├ónd aerul mai ├«ncet, pentru ca juc─âtorii f─âr─â o experien╚Ť─â bogat─â s─â ├«╚Öi poat─â forma coordonarea ╚Öi reflexele necesare, mingea marcat─â cu dou─â puncte colorate fiind destinat─â juc─âtorilor avansa╚Ťi, fiind mai rapide.

Mingile pentru competi╚Ťii (cea cu 2 puncte) ╚Öi cele pentru jocul ocazional (cu un punct) au un diametru de aproximativ 4 cm ╚Öi o greutate de aproximativ 24 de grame.

Mingile de squash variază și din punct de vedere al cromaticii, fiecare culoare fiind asociata unor caracteristici de joc diferite.

4.3. Îmbrăcăminte pentru squash
├Ämbr─âc─âmintea pentru squash, la fel ca ├«mbr─âc─âmintea special─â pentru fiecare sport, este creat─â lu├ónd ├«n considerare efortul depus ╚Öi mi╚Öc─ârile care trebuie s─â fie f─âcute, astfel ├«nc├ót s─â asigure practican╚Ťilor acestui sport comoditatea de care au nevoie.

4.4. ├Änc─âl╚Ť─âminte pentru squash
├Änc─âl╚Ť─âmintea pentru squash are un material care las─â piciorul s─â respire, trebuie s─â fie comod─â, dar, ├«n acela╚Öi timp, rezistent─â, deoarece mi╚Öc─ârile efectuate ├«n timpul jocului sunt bru╚Öte, ceea ce ar duce la o uzare prematur─â a unor ├«nc─âl╚Ť─âri obi╚Önuite.

4.5. Echipament de protec╚Ťie, accesorii textile ╚Öi grip-uri
Echipamentul de protec╚Ťie recomandat de c─âtre Federa╚Ťia Mondial─â de Squash ├«l reprezint─â ochelarii speciali pentru squash, ce sunt fabrica╚Ťi astfel ├«nc├ót s─â ├«mpiedice posibilele accident─âri din timpul jocului.

Alt lucru recomandat este purtarea accesoriilor textile pentru a absorbi transpira╚Ťia ce poate s─â deranjeze juc─âtorul ├«n timpul practic─ârii sportului. De asemenea, exist─â ╚Öi solu╚Ťii pentru a te ajuta s─â ai o prindere a rachetei ├«n m├ón─â mai bun─â, cum sunt grip-urile speciale pentru rachetele de squash.

Squash-ul este unul dintre cele mai solicitante sporturi pe care le po╚Ťi practica ├«n timpul liber al─âturi de prietenii t─âi, pe terenuri special amenajate ╚Öi utiliz├ónd echipament specific. Datorit─â modului ├«n care fiecare punct decurge, squash-ul solicit─â intens ├«ntregul organism.

Aproximativ 45 de minute de squash echivalează cu două ore de tenis, patru ore de golf sau opt kilometri de jogging. De aceea, beneficiile pentru minte și corp sunt variate și sesizabile chiar după primele săptămâni.

Însă asigură-te că, înainte de a intra pe teren, membrele, umerii, gâtul și bazinul sunt încălzite corespunzător, pentru a reduce astfel riscul de accidentări nedorite. De asemenea, bea multă apă, pentru a compensa pierderile de apă, ca urmare a efortului fizic depus.